آشپزخانه از قسمت های مهم و پر کاردبرد در طراحی داخلی به شمار می آید ، در واقع می توان آشپزخانه را قلب یک خانه دانست که افراد زمان زیادی را در این بخش حضور دارند .

به عبارتی برای طراحی این فضا باید نکات مهم و کاربردی را در نظر بگیرید تا بهترین فضا را برای آشپزی و موارد دیگر دراختیار داشته باشیم.همه‌ی افراد منزل روزانه مراجعات زیادی به فضای آشپزخانه خواهند داشت واستفاده های مختلفی ازآشپزخانه ها دارند ؛ از طرفی بیشتر لوازم خانگی منزل مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی و ظرفشویی در آشپزخانه قرار دارند که با در نظر گرفتن حجم کابینت‌ها درصد قابل توجهی از فضای آشپزخانه را به خود اختصاص داده می شود .

از این رو چیدمان وسایل آشپزخانه و مدیریت فضای آن امری بسیار مهم و تاثیر گذار در طراحی آشپزخانه ها می باشد  . در این بخش از سایت گروه مهندسین معمار بادگیر به معرفی عناصر مهم و تاثیر گذار در طراحی آشپزخانه ها می پردازیم ، با ما همراه باشید:

همه چیز به شکل و ابعاد و اندازه آشپزخانه ها بستگی دارد :

فضای آشپزخانه برحسب سبک معماری که برای بقیه فضاهای خانه در نظر گرفته شده است ممکن است سبکی متفاوت داشته باشد  بعضی از آشپزخانه‌ها ال شکل هستند، برخی دیگر مانند یک دالان دراز طراحی شده اند و برخی دیگر فضایی بیضی شکل دارند. در نظر گرفتن کوچک یا بزرگ بودن متراژ آشپزخانه یکی از عوامل تعیین‌کننده در طراحی دکوراسیون آشپزخانه ها به شمار می آید .

مدل کابینت و چیدمان وسایل آشپزخانه همگی بر اساس شکل فیزیکی که برای آشپزخانه در نظر گرفته شده است انجام می‌ شود . طراحی دکوراسیون برای آشپزخانه‌های بزرگ راحت‌تر می باشد و می‌توان در آن به جزئیات بیشتری پرداخت همچنین در آشپزخانه‌های کوچک اصلی‌ترین هدف قراردادن مناسب وسایل ها در فضای آشپزخانه ها می باشد  به‌ گونه‌ای که از فضا بهترین استفاده  را داشته باشیم .

 طراحی دکوراسیون داخلی

 

 در دکوراسیون آشپزخانه مدرن نورراجدی تر بگیرید

مهم‌ترین نکته در دکوراسیون آشپزخانه ها با سبک مدرن تنظیم نورها می باشد . نورها به دو دسته‌ی طبیعی وغیر طبیعی تقسیم می‌گردد . منظور از نور طبیعی نور خورشید می باشد که از طریق پنجره‌ها به آشپزخانه ها می تابد ؛ اما برای استفاده  از نورمناسب در شب ازاین فضا به ‌اندازه‌ی کافی وجود داشته باشند .

به ‌طور کلی نورهای مصنوعی باید به شکلی تنظیم گردد که نورفضای آشپزخانه را تامین کند. درب کابینت‌ها معمولاً از روبرو باز می‌ شود و زاویه‌ ی نور باید به‌ گونه‌ ای تنظیم گردد که اشیای درون کابینت‌ها به خوبی قابل رویت باشد . قسمت های مختلفی از آشپزخانه  هم نیازمند نور بیشتری  می باشد ، مثلا نقاطی مانند محل یخچال یا ظرفشویی که افراد نیاز به دید دقیق  و بیشتری دارد ، نور باید به ‌اندازه‌ی کافی و از زاویه‌ی مناسب در نظر گرفته شود

 دسترسی آسان اولویت اول در طراحی آشپزخانه ها

در نظر داشته باشید که نحوه‌ ی چیدمان وسایل آشپزخانه باید به‌ نوعی باشد که به راحتی مورد استفاده قرار گرفته شود. یخچال یکی از وسایلی است که در روز بارها مورد استفاده قرار گرفته می شود ؛ در نظر داشته باشید که یخچال را در فضایی جای دهید که  کمترین رفت و آمد در آن  بخش وجود خواهد داشت.

 از حداکثر فضا در دکوراسیون آشپزخانه مدرن خود استفاده  گردد

یکی از مواردی که در مدیریت مؤثر فضای آشپزخانه می توان استفاده کرد از حداکثر فضاهای که می توان در اختیار داشت استفاده کنیم ؛ به همین دلیل باید  حد امکان از وسایلی که دارای حجم هندسی منتظم هست استفاده شود ؛ زیرا در این‌ گونه موارد  حجم‌های وسایل می‌توانند به ‌درستی در کنارهم قرار گرفته شود و تنها در چارچوب کاربری  که دارند فضا را اشغال کنند همچنین اشکال با شکل هندسی نامنتظم فضای زیاد را به‌ گونه‌ای اشغال می‌کنند که نمی‌توان از آن  فضا استفاده ای بهینه  داشت .

 استفاده از مدل کابینت مکعبی شکل نمای بهتری در نسبت با مدل کابینت نامنتظم درفضا به وجود می آورد . همچنین در صورتی که فضای آشپزخانه زیاد باشد ، علاوه بر کابینت‌ها، با نصب قفسه‌هایی بر روی دیوارها از فضای موجود به بهترین نحومی توان بهره گرفت. معمولا گوشه‌های آشپزخانه جزو نقاطی می باشند که به دلیل پرتی بودن کمتر مورد توجه قرار گرفته می شود و یا خالی می ماند . از این قسمت ها می شود برای وسایل تزینی استفاده کرد و یا به عنوان فضای زیباسازی آشپزخانه و یا پرورش گل و گیاهان زینتی مورد استفاده قرار گرفته می شود .

نقش اشکال هندسی در طراحی داخلی

اشکال هندسی با سطوح و زوایای مختلف داری تأثیرات متفاوتی در روحیات ساکنین می باشد همچنین شکل‌هایی با زوایای نوک تیز، شکل‌های خشن  به نظر می آید و شکل‌هایی با زوایای منحنی و گرد، شکل‌هایی نرم وغیرخشن برای افراد به وجود می آورد پس بنابراین هرچقدر در طراحی دکوراسیون آشپزخانه مدرن از شکل‌های گرد و خطوط منحنی کمک بگیرید، تأثیر بهتری بر روحیه افراد خواهد داشت .

 

طراحی آشپزخانه ها

همچنین یکی دیگر از نکاتی که در طراحی آشپزخانه باید در نظر گرفته شود ، سطوح تخته برای انجام فعالیت‌های خانه‌ داری می باشد ؛ مواردی مثل خشک کردن ظروف، خرد کردن و رنده کردن و… جزو کارهایی هستند که در آشپزخانه ها انجام می گردد نیاز به آرامش و سطحی پایدارخواهد داشت ؛ به همین دلیل بهتراست سطوحی را برای انجام این کارها در طراحی دکوراسیون داخلی در نظر گرفته می شود ، همچنین یک حالت رایج استفاده از سطح رویی کابینت‌هایی در طراحی داخلی می باشد که بر روی زمین قرار گرفته می شود ؛مدل کابینت ها به‌ شکلی گونه‌ ای باشد که بر روی زمین کابینتی قرار نگرفته باشد.

طراحی آشپزخانه ها در دکوراسیون داخلی

 رنگ ها در طراحی داخلی آشپزخانه ها

رنگ‌ها قدرت خارق‌العاده‌ای در طراحی داخلی دارند و به وسیله‌ی استفاده‌ی درست از رنگ می‌توان یک آشپزخانه ‌ایده‌آل طراحی شود . در نظر داشته باشید که رنگ‌های سبز و آبی یکی از بهترین رنگ‌ در طراحی داخلی بشمار می آید که می‌توان دکوراسیون آشپزخانه را بر اساس آن‌ها طراحی کنیم همچنین اگر خواهان آشپزخانه‌ای مملو از انرژی  باشید ، بهتر است از رنگ‌های  که طیف گرم  دارند کمک بگیرید مثل قرمز، نارنجی و زرد. همچنین رنگ‌های آبی، سبز و بنفش رنگ‌هایی  با طیف سرد هستند  که احساس آرامش را برای فضای داخلی به ارمغان می آورد .

رنگ‌های اصلی آشپزخانه رنگ‌هایی هستند که به راحتی  تغییر نمی کنند مثلا رنگ کابینت‌ها و رنگ کاشی‌های بکار رفته در معماری جزو رنگ‌های ثابت  بشمار می آید همچنین رنگ سرویس‌های غذاخوری و وسایل زینتی جزو رنگ‌های فرعی  به شمار می آید  و به راحتی قابل تغییر هستند پس بنابراین در انتخاب وسایل و سرویس‌ها بهتر است از رنگ‌های اصلی و همچنین طیف رنگ‌های متناسب برای طراحی ها در نظر بگیرید .

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top