قواعد نور پردازی در محیط های اداری
- طراحی اداری و تجاری
- مهندسین معمار بادگیر
در اکثر محیطهای کاری از عمدهترین اهداف اولیه بهرهوری و بازدهی در آن فضا می باشد و از شیوههای طراحی نور پردازی به عنوان پشتوانهای برای تحقق این اهداف در نظر گرفته می شود . کاربرد شیوههای نورپردازی تکراری آثار مثبت کمتری از لحاظ بازدهی و رضایت استفاده کنندگان در اکثر فضاهای می باشد برخی اوقات میتوان از شیوههای غیر استاندارد ولی خلاقانه در بسیاری از فضاهای اداری استفاده کرد.برای نور پردازی و طراحی آن در نظر گرفت :
نور طبیعی در فضاهای داخلی محیط های اداری
نورپردازی محیطهای عمومی داری قوانین خاص خود می باشد و استانداردهایی جدا از محیطهای خصوصی و مسکونی دارد . از آن جا که بیشتر فعالیتهای اداری در طول روز انجام می شود ، روشنایی مصنوعی جنبه مکمل برای فضا های اداری را به وجود می آورد .
در ساختمانهای اداری که عرض ساختمان بسیار بیشتر است ، بخشهای مرکزی از نور طبیعی مستقیم و کافی برخوردارنیستند ، درقسمت های داخلی سازه های اداری ساختمان نور مصنوعی بسیار پر اهمیت می باشد در مکانهای کاری نزدیک به پنجره ، چنانچه پنجره رو به جنوب ، غرب یا شرق باشد ، اجتناب از خیرگی چشم با استفاده از انواع وسایل شکست یا کاهش نور مستقیم هم از مواردی است که باید به آن دقت لازم شود تا بهتریت و بیشترین فضا را برای کارکنان بدهد .
اگر میزهای کار با توجه به نور طبیعی پنجرهها طراحی شوند، نور مصنوعی میتواند در نزدیکی پنجره نیز قرار گیرد تا تفاوت بین جهت تابش نور طبیعی و مصنوعی به کمترین مقدار خود برسد .
نور پردازی و سنگ ها
در سطوحی که از جنس سنگ ساخته شده است حتماً طراحی و نور پردازی باید با توجه به وجود گزینه های مختلف نورپردازی، از نوع معماری و اهداف نورپردازی در نظر گرفته شود اگر در نمای داخلی یا خارجی ساختمان از سنگ های طبیعی استفادهشده است ، می توان از نورهای نزدیک به سطح سنگ بهره گرفت تا سطح کار شده با سنگ از محیط اطراف روشن تربه نظر بیاید و محیط را زیبا و دراماتیک را داشته باشیم .
رگه های سنگ با نور پردازی بیشتر جلوه می کنند و دیده می شود سنگ های طبیعی با نور پردازی محیطی کم تر دراماتیک به نظر می رسد
سنگ های که سطح براقی دارند با توجه به تعمیر و نگهداری راحت تر در بسیاری از نورپردازی ها و معماری ها مورد توجه قرار می گیرند در این موارد برای نور پردازی باید مراقبت های ویژه ای صورت پذیرد، استفاده از نورپردازی با زاویه مناسب بوده و از انعکاس زننده نور در سنگ ها باشید
نورپردازی و فلز
مواد فلزی با روکش اسپکولار اغلب برای ایجاد یک سطح فریبنده روشن بدون نور در طراحی مد نظر گرفته می شوند اگر در استفاده از این متریال و نور پردازی مربوط به آن دقت لازم نداشته باشیم از آنجایی که کیفیت آن ها همانند آینه است می تواند در نور پردازی به دلیل تابش زیاد مشکل ساز ایجاد می گردد . در نظر داشته باشید که نور بر سطوح مختلف بازتاب های مختلف دارد .
پس در طراحی هایی که در نظر دارید اگر سطح شما فلزی باشد قطعا باز تاب ها متفاوت می شود واین امر در طراحی های بسیار مورد اهمیت است و باید در نظر گرفته شود و در نتیجه سطح آن در بعضی از نقاط خیلی روشن به چشم می خورد در نور پردازی یک عنصر فلزی در صورت استفاده از یک زمینه با بافت زبر کل سطح روشن تر و در مجموع بسیار زیباتر به نظر می رسد.