نقش نور پردازی در فضاهای اداری
- اتاق کار
- مهندسین معمار بادگیر
در این بخش از سایت گروه مهندسین معمار بادگیر به معرفی عناصر مهم و تاثیر گذار در طراحی های داخلی می پردازیم .دکوراسیون داخلی دارای فاکتور های زیادی برای بهبود می شود که نه تنها رعایت این فاکتور ها به زیبا تر شدن فضا کمک می کند بلکه بسیار کارآمد هم می باشند . در این بخش به نور پردازی محیط های اداری اشاره می شود ، با ما همراه باشید :
نورپردازی محیطهای عمومی و اداری دارای قواعد ویژهای می باشد و استانداردهای جدا از محیطهای خصوصی و مسکونی برای این فضا ها در نظر گرفته می شود . از آن جایی که بیشتر فعالیتهای اداری در طول روز انجام میگردد ، روشنایی مصنوعی جنبه مکمل خواهد داشت . در ساختمانهای اداری که عرض ساختمان زیاد است اغلب بخشهای مرکزی ساختمان نور مصنوعی اولویت خواهد داشت در مکانهای کاری نزدیک به پنجره، چنان چه پنجره رو به جنوب، غرب یا شرق باشد، اجتناب از خیرگی چشم با استفاده از انواع وسایل شکست یا کاهش نور مستقیم بسیار پر همیت می باشد اگر میزهای کار با توجه به نور طبیعی پنجرهها طراحی می گردد ، نور مصنوعی میتواند در نزدیکی پنجره نیز قرارگرفته شود .
نورپردازی :
تا تفاوت بین جهت تابش نور طبیعی و مصنوعی به حداقل به کمترین میزان خود برسدمحلهای ، ورود و خروج باید به صورت یکنواخت و کافی نور پردازی شود همچنین فضای ورودی ها هم از قسمت هایی می باشد که نور پردازی در آن فضا بسیار پر اهمیت می باشد . در نظر گرفتن نورکافی برای فضاهای وردی و خروجی از مواردی است که بسیار پر اهمیت می باشد.
نمای بیرونی ساختمانهای اداری هم بسیار مهم و نیازمند دقت لازم کافی در نور پردازی ها می باشد چراغها باید در رابطه با فرم معماری نما انتخاب و در نظر گرفته شود . چنانچه نمای ساختمان در خیابانها و معابر عمومی واقع شده است ، بخش پایینی نما میتواند نور پردازی قویتر در مقایسه با قسمتهای بالایی نما می باشد .
چراغها باید به گونهای قرار بگیرد که نور مستقیم آنها درزاویه دید افرادی که پشت میز کار نشستهاند قرار نگیرد و نور غیر مستقیمی که به سقف بتابد ، چراغهای مجهز به پردههای هدایت نور یا چنان که سقف فضاهای وسیع اداری بلند طراحی شود، منابع روشنایی کار می کنند. در عمق یا در پشت سقفهای کاذب شبکهای مناسب هستند و نورپردازی با مسئله کمتری روبه روخواهد.در سالنهای کنفرانس و گردهمایی تامین روشنایی برای سطوح عمود برای بهتر دیدن چهرهها به اندازه روشن کردن میزها اهمیت خواهد .
روشنایی :
روشنایی سطوح عمودی در محلهایی که به طور مداوم مراجع دارند نیزدارای اهمیت می باشد . در این فضاها متن و محیط اطراف محل مراجعه عموم به صورت متنوعی نورپردازی خواهد شد . نور پردازی باید به جهت یابی در فضا و تشخیص محلهای تردد و مراجعه اصلی کمک بگیرد . محل کنفرانس و جلسات ، انتظار و استراحت بهتر است به سبک فضاهای مسکونی نورپردازی می گردد .
تا محیطی دوستانه و آرامش بخش به وجود خواهد آمد . نورپردازی یک فضای اداری با گذشته از کاربردهای علمی ابزار تبلیغ و نمایش چهره شرکت به عموم خواهد داشت . انواع چراغ و نحوه نورپردازی باید به این مسئله توجه باید شود .روشنایی مصنوعی به عنوان مکمل نور طبیعی نقش مهم و موثری در طرح معماری و کیفیت کلی ساختمان می گردد . با نورپردازی مناسب میتوان فضایی زیبا برای ساختمان را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد در هر حال معماری و روشنایی دو مقوله غیر قابل تفکیک و در رابطه مستقیم با یکدیگر است .
اهمیت نورپردازی در محیطهای اداری
در اکثر محیطهای کاری از عمدهترین اهداف اولیه بهرهوری و بازدهی است و از شیوههای طراحی نور پردازی به عنوان پشتوانهای برای تحقق این اهداف استفاده میشود. خوشبختانه گرایش رو به رشدی برای افزایش رضایت کارکنان در بیشتر محیطهای کاری پدید آمده است و نورپردازی باید در ایجاد رضایت بصری و روان شناختی محیط مشارکت داشته باشد. کاربرد شیوههای نورپردازی تکراری آثار مثبت کمتری از لحاظ بازدهی و رضایت استفاده کنندگان در اکثر فضاهای کاری دارد. برخی اوقات میتوان از شیوههای غیر استاندارد ولی خلاقانه در بسیاری از فضاهای اداری استفاده کرد.نورپردازی محیطهای عمومی قواعد ویژهای دارد و استانداردهایی جدا از محیطهای خصوصی و مسکونی میطلبد. از آن جا که بیشتر فعالیتهای اداری در طول روز انجام میگیرد، روشنایی مصنوعی جنبه مکمل دارد.
نور پردازی در فضای اداری
در ساختمانهای اداری که عرض ساختمان زیاد است، اغلب بخشهای مرکزی از نور طبیعی مستقیم و کافی برخوردار نیستند، در بخش ساختمان نور مصنوعی اولویت دارد در مکانهای کاری نزدیک به پنجره، چنانچه پنجره رو به جنوب، غرب یا شرق باشد، اجتناب از خیرگی چشم با استفاده از انواع وسایل شکست یا کاهش نور مستقیم اهمیت میابد. اگر میزهای کار با توجه به نور طبیعی پنجرهها طراحی شوند، نور مصنوعی میتواند در نزدیکی پنجره نیز قرار گیرد تا تفاوت بین جهت تابش نور طبیعی و مصنوعی به حداقل برسد.
در سطوحی که از جنس سنگ می باشند حتماً طراح باید با توجه به وجود گزینه های مختلف نورپردازی، از نوع معماری و اهداف نورپردازی مطلع باشد. اگر در نمای داخلی یا خارجی ساختمان از سنگ های طبیعی استفاده شده است، می توان از نورهای نزدیک به سطح سنگ استفاده کرد تا سطح کار شده با سنگ از محیط اطراف روشن تر به نظر برسد و محیط را دراماتیک کند. همچنین باعث می شود تا رگه های سنگ کاملاً مشخص شوند. سنگ های طبیعی با نور پردازی محیطی کم تر دراماتیک به نظر خواهند رسید.
شناخت سنگ ها
سنگ های براق و پر جلا با توجه به تعمیر و نگهداری آسانتر در بسیاری از نورپردازی ها و معماری ها پر کاربرد و محبوب می باشند . در این موارد برای نور پردازی باید مراقبت های ویژه ای انجام می شود ، استفاده از نورپردازی با زاویه مناسب می باشد و از انعکاس زننده نور در این سنگ ها جلوگیری می گردد سنگ های مات پیشنهادمناسب و ایده آلی برای طراحان داخلی به شمار می آید که می توانند مشکل بازتاب نور را در سنگ های براق با انتخاب این رنگ ها حل کرد.استفاده از مواد فلزی در طراحی های و نور پردازی هایی که در نمای ساختمان استفاده می کنیم ، پیشنهاد بسیار ایده آل به نظر می رسد .
فلزی با روکش اسپکولار اغلب برای ایجاد یک سطح فریبنده روشن بدون نور مستقیم در نظر گرفته می شود . اگر در استفاده از آن ها دقت لازم نشود ، از آنجایی که کیفیت آن ها همانند آینه است می تواند در نور پردازی به دلیل تابش زیاد مشکل ساز گردد . نور منعکس شده از سطوح که در فلزی دیده می شود ، به جهات مختلف پخش می گردد و در نتیجه سطح آن در بعضی از نقاط خیلی روشن به نظر می گردد و در نور پردازی یک عنصر فلزی در صورت آن استفاده از یک زمینه با بافت زبر کل سطح روشن تر و در مجموع بسیار زیباتر به نظر خواهد آمد .
در نورپردازی به پارچه باید رنگ، اندازه و کیفیت بازتاب از بافت در نظر گرفته بگیرد ، وقتی قصد نور پردازی پارچه هایی همچون کناف یا نخی را دارید لبه دوزی های انجام شده با پارچه های براق یک فرصت در نور پردازی به ارمغان می آورد استفاده از نور پردازی محیطی در این موارد کمک خیلی مهمی در بهتر شدن نتیجه کار می باشد .