نور یکی از عناصر بسیار مهم و حیاتی در افراد می باشد ، سبک زندگی و همچنین  استفاده از فضا هایی که در طراحی های داخلی داریم از مواردی هستند که در طراحی داخلی دارای اهمیت می باشند و همچنین در معماری و طراحی مورد توجه قرار گرفته می شود .

در این بخش از سایت گروه مهندسین مع.مار بادگیر به معرفی المان هایی که در معماری ایرانی مورد اهمیت قرار گرفته تا شرایط بهتری در فضای داخلی برای ساکنین ایجاد شود می پردازیم ، با ما همراه باشید :

 

نور به تصور و تصویرسازی زندگی ما شخصیت و روح می‌بخشد. نور به اجسام و احجام، رنگ و فرم می‌دهد و یکی از عناصرمهم و کلیدی در دکوراسیون داخلی می باشد . این المان در دکوراسیون داخلی و طراحی فضاهای داخلی بسیار پرنور ، روشنگر ماهیت و ذات حقیقی هر چیز در پیرامون قرار می دهد . نور در معماری سنتی ، به صورت دو منبع طبیعی و مصنوعی در فضاهای داخلی می باشد . نورگیرهای طبیعی را می‌شود به روش های زیر

 نورگیر سنتی
 نورگیرهای عمودی و افقی دیوارها
 ایجاد بافت به وسیله نور ورودی از پنجره مشبک عبور نور به صورت روحانی

 

نور پردازی در طراحی های سنتی

نکته حائز اهمیت درخصوص عنصر حیاتی این است که باید نور را هدایت کنیم و از نور محض در معماری و طراحی داخلی استفاده نکنیم، به این معنا که باید یک هماهنگی هوشمندانه میان تلفیق نور و تاریکی وجود داشته باشد. آزادی بی‌حد نور در معماری، خاصیت آن را از بین می‌برد و دنیایی بی‌نهایت روشن و شفاف می‌سازد. دنیای کاملا شفاف، مرگ فضای معماری است .همان طورکه تاریکی مطلق، تمام زیبایی های معماری را از دید خارج می کند و به نوعی می توان گفت مرگ معماری تاریکی است . نور پردازی کلید زیبایی و نشان دهنده جزئیت و زیبایی نورها در فضای داخلی می باشد پس معماری و زیبایی های آن  در کنار تاریکی معنی پیدا می کند  و باعث ادراک بصری می‌ گردد ،

نور سرچشمه وجود همه هستی می باشد . با روشن کردن سطح اجسام ، نور به آن ها پیرامون و محیط مرئی  خواهد بخشید  و جمع شدن سایه در پشت آن ها سبب عمق بخشیدن به اجرام می شود . اجسام تنها در مرزهای روشنایی و تاریکی معنا  می دهند و قابل روئیت هستند و شکل خود را به دست  خواهد آورد و آن را نشان می‌دهند و روابط درونی  می کند . بنابراین هماهنگ‌سازی نور و تاریکی در معماری داخلی  از نکات بسیار مهم و تاثیر گذار می باشد .

جایگاه نور در معماری ایرانی

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top