نما های ساختمان هویت هر ساختمان می باشد که با در نظر گرفتن فضایی که برای هر ساختمان و همچنین محیط اطراف که آن سازه را با تناسبات مربوط به فضا در نظر می گیریم هم از مواردی است که باید به آن دقت شود . در ادامه به معرفی نما های ساختمانی می پردازیم با ما همراه باشید :

نمای ساختمان ها

نمای ساختمان ها  باید به دنبال خلق یک کلیت هماهنگ به وسیله تناسب خوب پنجرها، بازشوهای در، سایبان و محدوده سقف­ها، سازه عمودی و افقی، مصالح، رنگ و عناصر تزئینی باشد. پنجره­ها همواره با دیگر عناصر دیوار، سطوح باز و بسته، تیره و روشن، صاف وناهموار را به وجود می ­آورند.

به علت تکرار دوره­ای پنجره ­ها در ساختمان­های که چند طبقه دارند ، نظم کاملی به چشم می­خورد. اما گاه به علت افزایش نور در طبقات بالاتر کاهش داده شده و این نظم، آهنگ ش را از دست می دهد .

جدا کردن المان های افقی و عمودی تاثیرزیادی بر کلیات نما می گذارد  تناسبات عناصر ساختمان لازم است با کل ابعاد ساختمان هماهنگ باشد . بعنوان مثال در ساختمان­های کوتاه عریض، ابعاد عرضی غالب  می شوند  و در ساختمان­های بلند، عناصر باریک برتری خود را به نمایش می گذارند .در و پنجره ­ها هم  تاثیر خاصی در نماها دارند . ناودان­ها، سایبان­ها، پیش­آمدگی­های سقف و بالکن­ها ایجاد سایه­های خاصی بر روی نما ایفای نقش می کنند

عناصر اصلی نما :

عناصر اصلی نما مثل پنجره، در، سطوح و محدوده پایانی سقف و غیره در شکل، رنگ و مصالحشان با یکدیگر اختلاف دارند، این عناصر معناهای متفاوتی دارند مثلا نمی­توان بالا و پایین پنجره و در را با هم، هم­ردیف در یک ردیف قرار بگیرد . اگر ارتفاع این بازشوها یکسان نباشد می­توان از ضرایب مشترک و یا رنگ­های یکسان برای این فضا ها استفاده کرد .نسبت­های هندسی نقش تعیین کننده­ای در هماهنگ­سازی ظاهری نما ایفا می کند .

می­توان پنجره­ها را ازز المان های اصلی نما مثل پنجره، در، سطوح و محدوده پایانی سقف و غیره در شکل، رنگ و مصالحشان با هم اختلاف پیدا می کنند . می­توان پنجره­ها را در گروه­های کوچکتر ترکیب شده که شکل مشخصی را ایجاد می­کنند دسته­ بندی کنید .نماها می­توانند از نظر مصالح نیز با با هم متفاوت باشند  مصالح نما در رنگ، شکل، زبری و خشنی نما تاثیر می­گذارد. مصالح بومی نشان می­دهد که نما مربوط به چه منطقه­ای است.

ترکیب پنجره­ ها :

ترکیب پنجره­ ها، ایوان­ها، درها و به طورکلی بازشوها، همچنین بافت و جنس نما و کمپوزسیون آن در هر عصر با یکدیگر دارای تفاوت ها زیادی هستند  و در عین حال در یک تداوم شهری تغییر می­کند. طراح می­تواند نما را به عالی­ترین حد ترکیب معماری تبدیل کند و یا آن را تا حد یک سطح بدون طراحی و فکر رها کند.در اعصار مختلف، بازشوها به شکل مشابه ی در سطح نما قرار می­گیرند و تنوع در قرارگیری آن­ها تابع عوامل داخلی چون بزرگی ساختمان، عریض بودن آن و یا عوامل اقلیی چون جهت قرارگیری و محل قرارگیری می کند .

در پهنای دیوار نما، تعبیه پنجره دوجداره، آفتاب­شکن، سایبان و … نقش تنظیم کننده شرایط آب و هوایی فضاهای داخلی را خواهد داشت.در دیوارهای با عرض کم این عمل با جلو و عقب آمدن ساختمان به وجود می آید .

یکی از عوامل ضروری در هویت نما، تعیین محدوده نما است، نمایی می­تواند در طرح خود موفق باشداگرکه به این سوال­ها پاسخ داده شود :

 محدوده عمودی جانبی ساختمان کجاست؟

 خط پایانی افقی ساختمانی چگونه است و مرز ساختمان در آسمان به چه شکل است؟

 انتهای ساختمان چگونه به پایان می­رسد؟

گوشه های ساختمان چه وضعی دارد؟

 اگر ساختمان همسایه­ای دارد ارتباط نمای ساختمان فعلی با نمای همسایه چگونه به پایان می­رسد؟

 اگر ساختمان، همسایه دارد ارتباط نمای همسایه چگونه است و اگر در فضا قطع می­شود، این ارتباط چگونه است؟

محدوده­های پایانی ساختمان باید معنای اتمام ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همکف ساختمان را با خود داشته باشد و طبقه همکف ساختمان باید مفهوم نشستن ساختمان بر زمین را برساند.

طبقه همکف باید در محدوده قد افراد کشش لازم را بر عابر پیاده و بیننده ایجاد کند.

کنج یا گوشه نما در واقع محل برخورد دو نمای عمود بر هم است. کنج می­تواند حالت عمود، نیم­دایره یا سه­وجهی را داشته باشد و هر کدام می­تواند تاثیرات متفاوتی را در نما بگذارد. در یک میدان یا چهارراه، هماهنگی کنج­های ساختمان­هایی که در چهار طرف آن قرار گرفته است، می­تواند در نمای شهری تاثیر زیبایی داشته باشد.

 

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top