وقتی به ساختمان های مختلف نگاه می کنیم ، ممکن است واکنش های بسیار متفاوتی نسبت به آنها داشته باشیم . بعضی از آنها بسیار بلند هستند ، با درهای قوسی عظیم و قاببندی های بلند به چشم ما می خورند همچنین با ایوان بزرگ یا پنجره های گسترده که نگاه افراد را به نمای ساختمان متفاوت می کنند . نمای خارجی  به دیوارنمای ساختمان گفته می شود و معمولاً شامل عناصر طراحی مختلف مثله قرار دادن عمدی پنجره ها یا درها قاب بندی ها ، سرستون ها و ستون ها می شود.
بسته به سبک معماری انتخاب شده ، این عناصر در هر سبک نظم خاص خود  را دارند. در حالی که کلمه “نمای” می تواند هر دیوار خارجی ساختمان با یک عنصر طراحی را نشان دهد ، اغلب به دیوار جلو با ورودی اشاره می شود .  اغلب ، نمای جلویی از معماری پیچیده تر یا خاص تر از بقیه نماهای ساختمان طراحی می شود . نمای  ساختمان می تواند مجلل ، تزئینی یا بسیار ساده طراحی شود . 


طرح های نما

وقتی یک معمار یک نما را طراحی می کند ، عناصر زیادی را در نظر می گیرد. ورودی به چه صورت خواهد بود؟ از چه نوع مصالح ساختمانی مانند سنگ ، قاب چوب یا آجر استفاده خواهد شد؟ همچنین معمار باید محل قرارگیری المان های نما و نسبت پنجره ها و بازشوها را در نظر بگیرند .
در طول تاریخ ، سبک های معماری تغییر کرده است ، و امروز همچنان تغییر می کنند. معماران دوره های مختلف سبک های بسیار متفاوتی از نما را ترجیح داده اند.

۱) ویکتوریا

عصر ویکتوریا (اواسط تا اواخر قرن نوزدهم) شاهد بازگشت بسیاری از سبک های معماری از جمله احیای گوتیک ، تودور و رومانسک و همچنین تأثیرات آسیا و خاورمیانه بود. در طول انقلاب صنعتی ، بسیاری از خانه ها به سبک ویکتوریا به عنوان بخشی از رونق مسکن ساخته شدند.

نمای ساختمان

۲) اسلامی

شروع در خاورمیانه در قرن هفتم میلادی بسته به مناطقی مانند ایران آفریقای شمالی و اسپانیا بسیار متفاوت است. مسجد بهترین نمونه از سبک های اسلامی شامل قوس های برجسته ، گنبدها و حیاط ها است. دکوراسیون روی سطوح مسطح اولویت دارد زیرا قرآن نمایش های سه بعدی را ممنوع می کند.

ویژگی های کلیدی سبک اسلامی : قوس نعل اسب ، طرح های هندسی ، تمرکز بیشتر بر روی فضاهای محصور و داخلی به جای صفحه های خارجی و سوراخ دار.

سبک طراحی نما - سبک اسلامی

۳) رومانیایی

همچنین به عنوان معماری نورمن شناخته می شود و در اواخر قرن دهم در سراسر اروپا پدیدار شد. مشهورترین ویژگی قوس گرد است که معمولاً در کلیساهای سبک رومی یافت می شود که بازماندگان اصلی دوره هستند.

ویژگی های کلیدی سبک کلاسیک: قوس های گرد ، تکرار ردیف های قوس های گرد ، تزیینات سنگی از گل و گل های تزئینی و قالب های کابل در اطراف درها به سبک طناب پیچ خورده

۴) باروک

باروك در اواخر قرن شانزدهم در ایتالیا ، از شیوه رسمی رومانسكی دور شد ، زیرا از آن احساساتی تر ، “نمایشی”  تر بود . به عنوان بخشی از ضد اصلاحات ، این معماری تلاشی برای جشن گرفتن ایالت کاتولیک بود.

ویژگی های کلیدی در سبک باروک : برج های شکسته ، شکسته “در جبهه آنها ، گاهی با زینتی هلالی که در مرکز قرار دارد ، تزئینات پیچیده ، ستونهای زوج ، دیوارهای محدب و مقعر.

 

۵) تودور

معماری تودور سبک نهایی از دوره قرون وسطایی در انگلستان بین سالهای ۱۴۰۰s-1600 است . در حالی که طاق Tudor یا قوس چهار محور ویژگی برجسته و متمایزی است که بیشتر مردم خانه های چوبی از دوره تودور را تشخیص می دهند.

ویژگی های کلیدی در سبک تودور : سقف خاردار ، پنجره های مخصوص تهویه (پانل های شیشه ای به الماس به شکل ریخته گری با سرب) ، دودکش های سنگ تراشی ، درب های موزون.

 

۶) باوهاوس

در ابتدا دانشکده هنر در آلمان در اوایل دهه ۱۹۰۰ ، جنبش باوهاوس تصور می کرد که تمام هنر و فناوری تحت ایده طراحی ساده و تولید انبوه متحد می شوند. با استفاده از جزئیات دکوراتیو ، طرح های موردعلاقه دیدگاه خود مثل سقف تخت و شکل مکعب . اصول Bauhaus از اشکال و زوایای مکعب را می توان در طرح های مدرنیستی مشاهده کرد.

ویژگی اصلی در سبک باوهاوس : اشکال مکعب ، رنگ های اولیه قرمز ، آبی و زرد ، نقشه های کف باز ، سقف های مسطح ، قاب های فلزی ، دیوارهای پرده شیشه ای

طراحی نما چیست

۷) نئو کلاسیک

نئو کلاسیالیسم که در پاسخ به باروك و روكوكو ، در نظر گرفته می شد ، در اواسط قرن ۱۸ ظهور كرد و هدف آن بازگرداندن اشراف و عظمت به معماری بود . الهام از سبک های کلاسیک ساختمان ها و طراحی یونان باستان و روم گرفته شده است. سادگی و تقارن ارزشهای اصلی بودند.

ویژگی های کلیدی در سبک نئوکلاسیک  : عظمت مقیاس ، دیوارهای خالی ، استفاده بیش از حد از ستون ها ، ستون های ایستاده ، ساختمان های بزرگ ، خطوط تمیز.

 

۸) رنسانس

تحت تأثیر سبک های کلاسیک ، سبک رنسانس در قرن ۱۵ میلادی در ایتالیا ظاهر شد و با هماهنگی ، وضوح و قدرت مشخص می شد. این طرح ها برای بازتاب ظرافت و آرمان های زندگی خانگی در نظر گرفته شده بودند و سرنخ هایی از ویرانه های رومی گرفته شده است.

ویژگی های کلیدی در سبک رنسانس: ساختمانهای مربع ، سقفهای مسطح ، نقوش کلاسیک ، طاقها و گنبدها ، ستونهای نوع رومی ، حیاطهای محصور ، طاقهای خلیج

۹) گوتیک

با شروع اواسط قرن دوازدهم ، معماری گوتیک شکوفا شد . با استفاده از روش های کلاسیک ، دیوارها نازک ترمیم ، ستون های باریک تر ، پنجره ها با شیشه آغشته نصب شده و به عنوان ایزاده شده و اندیشیده می شود و به عنوان بالا بکشند.

ویژگی های اصلی در سبک گوتیک : قدرت و عظمت ، قوسهای برجسته ، سقف های طاق و جلوه های سبک و مطبوع

۱۰) مدرنیست

مدرنیسم یک اصطلاح پتو است که به جنبشی در نوبت قرن بیستم داده می شود و می تواند سبک هایی مانند آینده گرایی ، پست مدرن و جدید کلاسیک را در بر بگیرد. این فرم ها قرار بود عاری از جزئیات غیرضروری و تمرکز بر روی سادگی باشند و افتخاری از مواد استفاده شده به جای پنهان کردن آنها وجود دارد.

ویژگی های اصلی در سبک مدرنیست : عدم وجود تزئینات ، ساختمانهای کم مصرف ، استفاده از مصالح مدرن ، تعامل با فضای داخلی و بیرونی ، استفاده از خورشید و سایه بان برای راحتی انسان ، استفاده از شیشه و نور طبیعی.

 

 

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top