ابتدایی‌ترین و حتی از لحاظ تاریخی  اولین نقشی که نما در ساختمان دارد حفاظت از عوامل جوی و اقلیمی محیط است ،  عدم وجود فضا هایی که در ساختمان در برابر باد، باران، گرما و سرما نما را حفظ می کند ، ولی نور و تهویه  ساختمان را باد در نمای طراحی شده مد نظر بگیرید تا محدود یت ایجاد نکند . در ادامه به معرفی المان ها و مشخصه های فنی در نمای ساختمان اشاره می کنیم . با ما همراه باشید  :

با افزایش احساس نیاز انسان ها  به استفاده از طبیعت و ساخت  روزنه در دیواره ساختمان و در نتیجه نیاز به پوسته دیگری به نام نما جهت حفاظت بیشتر،ساخته شد . ایرانیان تاریخچه طولانی و دیرینه در امر نما سازی برای ساختمان ها دارد که  در طول تاریخ از گچبری و آهک بری در نما سازی استفاده می کردند .

اصول معماری در سازه های تاریخی :

نتیجه کاراز نظر فنی و اصول معماری در سازه های تاریخی مثل مساجد جامع بسیاری از شهرها از جمله شیراز، تبریز، اصفهان و بسیاری از عمارت ها، بقعه ها و مقبره ها و بسیاری دیگر از بناهای قدیمی و تاریخی در جای جای کشوربه چشم می خورد در نظر بگیرید  نمای ساختمان ها تاثیر بسیار زیادی در شهر سازی ها دارد ، به همین دلیل در طراحی نمای ساختمان ها باید به مساله هماهنگی  نمای شهری توجه زیادی داشته باشیم ، زیرا اگر نمای هر ساختمان را بی‎توجه به بافت شهر و بدون در نظر گرفتن ساختمانهای همجوار طراحی کنیم، ناهماهنگی  زیادی در فضای شهری به وجود می آید و با این عمل، بی هویتی و تضاد شهری  در فضای شهری به چشم می خورد .

دانستن اینکه در نظر گرفتن نما برای ساختمان ها چه هدفی در پی دارد و طراحی های هدفمند  چه عواملی در نوع و شیوه اجرایی این قبیل نماها موثرند، لازم و ضروری می باشد . اما نکته ای که در اینجا و قبل از پرداختن به بحث اهداف و انواع نماها باید به آن اشاره کنیم ، اینکه هر نوع نمایی که با هر نوع مصالح ساختمانی و با هر هزینهای که ساخته  می شود ، باید به طور کاملاً صحیح و اصولی نگهداری شوند و در صورت آسیب دیدگی نما، برای اجتناب از صدمات جدی تر و در نهایت تخریب کل نما و ساختمان و نیز به منظور حفظ و احیای زیبایی نما ساختمان، باید قسمتهای آسیب دیده کاملاً بازسازی شود .

طراحی نما

 مشخصه های فنی نمای ساختمان:

نما باید در برابر به سرما و گرما عایق باشد : مصالح مختلف ساختمانی ضریب انتقال حرارت و ظرفیت گرمایی ویژه مختلفی دارند و در نتیجه عملکرد حرارتی متفاوت می شود .  یک سیستم نمای موفق، نمایی است که زیبایی و بهره‌ وری انرژی را در کنار یکدیگر داشته باشد. داشتن نمایی که عملکرد حرارتی خوبی داشته باشد مستقیماً مصرف انرژی را تحت تأثیر قرار می‌دهد لذا در نمای ساختمان، استفاده از مصالحی که ضریب انتقال حرارتی کمتری دارند، باید مورد توجه  باشد .

عایق بودننما در مقابل حرارت و صوت: نمای ساختمان می‌تواند به عنوان یک عایق صوتی ایده‌ال و مناسب باشد . توجه به این ویژگی به خصوص برای ساختمان‌هایی که در شهرهای بزرگ صنعتی و تجاری و یا در کنار مسیر گذراصلیقرار دارد  از اهمیت بالایی برخوردار است

مقاوم بودن در برابرزلزله

مقاومت در برابر ضربه ها

مقاومبودن  درهواهای سرد ( یخ زدگی )

مقاوم بودن در برابر آتش‌

مقاومت در برابر افتادن از نما و  جداشدن

انعطاف‌پذیر بودن برای اجرای نما : مصالحی که بتوان آنها را در نماهای با اشکال هندسی متنوع ( نماهای مدرن) کارکرد

وزن نما

طراحی نما

قابل اجرا بودن در ساختمان‌های  بلند

نما به عنوان رابطه  نمای ساختمان باید به شکلی طراحی شود که علی‌رغم حفاظت محیط داخل از بیرون، ارتباط فضای بیرون را با محیط داخل ساختمان به خوبی برقرار کند. مثلاً امکان تابش نور به داخل و یا امکان استفاده از چشم‌انداز بیرون وجود داشته باشد.

نمای هر ساختمان به عنوان عنصری از نمای مجموعه شهری: ما در فضای شهری با یک ساختمان روبه‌رو نیستیم، در واقع هر ساختمان جزئی از فضای شهری محسوب می‌شود که نمای آن بر فضاهای عمومی تأثیرگذار است و زیبایی آن منوط به هماهنگی با سایر عناصر آن مکان است.

زیبایی  در نما : زیبایی جزء جدایی‌ناپذیر هر نما به شمار می آید . همچنین زیبایی و چگونگی نما معرف هنر و کیفیت کار مهندس معمار و طراح ساختمان نیز می‌باشد.

 نمای ساختمان ها و شرایط  مهم در محیط :

نمای هر واحد مسکونی بسته به شرایط محیطی از جمله آب و هوا، باد و طوفان، زلزله و میزان آلاینده‌های هوا در مناطق مختلف، متفاوت  در نظر گرفته می باشد مصالحی که در نماهای شهرهای بزرگ و صنعتی که آلایندگی بالایی دارند، به کار گرفته می شود  در مقایسه با مصالح کاربردی برای نمای شهرهای کوچک که هوای پاک دارند متفاوت انتخاب شود .  نمای ساختمان در مناطق سردسیر به لحاظ میزان مقاومت در برابر یخ‌زدگی یا عایق بودن نسبت به سرما و گرما با نمای قابل کاربرد در مناطق گرمسیربا یکدیگر فرق دارند .

 قیمت اجرای نما :

یکی از شاخصه‌های بسیار مهم در انتخاب  سبک نما، قیمتی است که در طراحی  اجرای ،  نما نیاز است . هرچه قیمت نما افزایش  بیشتر شود ، قدرت خرید کمترمی شود و این امر برای سازندگان مناسب نیست .

 سرعت اجرای در  نما ی ساختمان :

با توجه به اینکه طولانی شدن در بهره‌برداری از هر پروژه ساختمانی  یکی ازعوامل افزایش هزینه‌ها و افت ارزش پول به شمار می آید ، لذا سرعت در اجرای نما بسیار پر اهمیت می باشد .

 

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top