متریال پوسته ی چوبی ،  همان متریال کامپوزیت است که به تازگی توسط یک گروه مهندسی در میلان طراحی و تولید و ساخته شده است . متریال پوسته بامصالح مختلف سنتی و رایج در صنعت ساختمان سازی مانند چوب، ساخته می شود و شبکه بندی بودن آن به اجرای شکل و نقش های نا متعارف در معماری خارجی و اجرای دکوراسیون داخلی بسیار کمک کننده است .

هر یک از قطعات این پوسته مثلثی شکل است که از طریق نرم افزار ابعاد آن طراحی  می شود و برش می خورد. شکل مثلثی این امکان را به معماران می دهد که در هر نقطه ای که می خواهند پوسته را خم کرده و به فرم دلخواه خود برسند.

 لایتراکان ، بتن عبور دهنده نور، امروزه به عنوان یک متریال ساختمانی جدید با قابلیت استفاده بالا مطرح است. این متریال ترکیبی از فیبرهای نوری و ذرات بتن است و می تواند به عنوان بلوک ها و یا پانل های پیش ساخته ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد.

فیبرها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط  می شوند و ترکیبی از یک متریال دانه بندی شده را به وجود می آورند . به این ترتیب نتیجه کار صرفا ترکیب دو متریال شیشه و بتن نیست، بلکه یک متریال جدید سوم که از لحاظ ساختار درونی و همچنین سطوح بیرونی کامل همگن است، به دست می آید.

طراحینما با متریال کامپوزیت

فیبرهای شیشه باعث نفوذ نور به داخل بلوک ها می شوند. جالب ترین حالت این پدیده نمایش سایه ها در وجه مقابل ضلع نور خورده است . همچنین رنگ نوری که از پشت این بتن دیده می شود، ثابت است. به عنوان مثال اگر نور سبز به پشت بلوک بتابد در جلوی آن سایه ها سبز دیده می شوند. هزاران فیبر شیشه ای نوری به صورت موازی کنار هم بین دو وجه اصلی بلوک بتنی قرار می گیرند .

نسبت فیبرها بسیار کم و حدود ۴ درصد کل میزان بلوک ها می باشد . علاوه بر این فیبرها بخاطر اندازه کوچکشان با بتن مخلوط شده و تبدیل به یک جزء ساختاری می شوند بنابر این سطح بیرونی بتن همگن و یکنواخت باقی می ماند. در تئوری، ساختار یک دیوار ساخته شده با بتن عبور دهنده نور، می تواند تا چند متر ضخامت داشته باشد زیرا فیبر ها تا ۲۰متر بدون از دست دادن نور عمل می کنند و در دیواری با این ضخامت باز هم عبور نور وجود دارد.
ساختارهای باربر هم می توانند از این بلوک ها ساخته شوند. زیرا فیبر های شیشه ای هیچ تاثیر منفی روی مقاومت بتن ها نخواهند داشت . بتن و فیبر اپتیکی، میزان فیبر حد اکثر ۵ درصد کل بلوک، عبور ۳درصد نور تابیده از هر ۴ درصد کل فیبر موجود، چگالی ۲۴۰۰ ۲۱۰۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب، مقاومت فشاری ۴۹ نیوتن بر میلی متر مربع در بد ترین حالت و ۵۶ نیوتن بر میلی متر مربع در بهترین حالت، مقاومت خمشی معادل ۷/۷ نیوتن بر میلی متر مربع.اندازه بلوکها mm ۵۰۰ ۲۵ ، عرض حداکثرmm ۶۰۰  ، ارتفاع حد اکثر mm ۳۰۰
لامپ لایترا کیوب
یکی از محصولات موفق لایتراکان در زمینه طراحی، لامپ لایترا کیوب است که در آن بلوکها با قرار گیری روی هم مکعبی را تشکیل می دهند که منبع نور در داخل آن قرار دارد و نور با عبور از بتن به بیرون ساطع خواهد شد .
به این ترتیب این ماده جدید می تواند در عرصه های مختلف طراحی و همچنین در ایجاد فضاهای پویا و انعطاف پذیر داخلی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد .
بلوکها می توانند در اندازه های متنوع و با عایق حرارتی خاص نصب شده روی آنها تولید گردیده است .
پیشینه توليد بتن سبك در ايران تا سالهای اخیر به صورت سنتی با استفاده از دانه‌های سبكی چون رس شكفته، سنگ پا، پوكه معدنی و يا بتن‌های گازی توليد  خواهد شد كه هرکدام معايبی از نظر جذب رطوبت، تخريب طبيعت و محدودیت عرصه كاربرد، دارا می ‌باشند .

در تکنولوژی با تزريق هوا در داخل اختلاط ماسه و سيمان، امکان سبک نمودن وزن آن هرچه بيشتر فراهم و اختلاط‌ های كم‌ وزن (۳۰۰ تا ۱۷۰۰ كيلوگرم بر مترمكعب) تحت نام بتن سبك هوادار توليد می‌ شود . بتن سبك هوادار (فوم‌ بتن) از سال ۱۹۲۳ ميلادی درهلند و آمریکا و بعدها در آلمان مورد استفاده واقع شد و توسعه وسيع آن از سال ۱۹۸۰ توسط شركت با همكاری دانشگاه‌های آلمان و دپارتمان‌های مربوطه انجام  گردید.

پانل کامپوزیت آلومینیومی :

پانل کامپوزیت آلومینیومی متشکل از لایه هایی از ورق آلومینیومی در بالا و پائین و مواد پلی اتیلنی غیر سمی در مرکز می باشد که ترکیبی هستند و دارای کیفیت شکل پذیری بالایی می باشد و این ماده دارای قابلیت پردازش بسیار مناسبی هم هست ، پایداری شیمیایی و عملکرد مکانیکی فوق العاده می باشد و نقطه ضعفی ندارد . بنابراین پانلها چنانچه در معرض گرما و یا سرمای شدید  واقع شوند . هردو سطح با درجات پخت متفاوت توسط روش پوشش داده می شوند .

پانل کامپوزیت آلومینیومی مقاوم در برابر آتش :
پانل مقاوم در برابر آتش متشکل از لایه هایی از ورق آلومینیومی در پائین و بالا و ماده مرکب غیر ارگانیک  می باشد که سرعت شعله ور شدن  به سایر نقاط و مواد ضد حریق در اندازه نانومتری در مرکز پانل می باشد . عیار این ماده که متشکل از مواد ریز غیر طبیعی و انواع زیادی از مواد با تراکم بالا و اکسیژن است بسیار بالا هستند .

این ماده دارای خاصیت پایداری در برابر شرایط آب و هوایی متغییر و عملکرد فوق العاده است و نه تنها مشکل ضد حریق نبودن پانل کامپوزیت آلومینیومی را برطرف خواهد کرد همچنین  بطور چشمگیری عملکرد دینامیکی قسمتهای خم و یا تا شده پانل که ضعیف ترین بخش یک پانل مرکب آلومینیومی می باشدرا هم بهبود بخشیده اند

 

طراحی نما با متر
پانل کامپوزیت فلزی زمانی ایجاد می شود که تعداد زیادی از رولهای آلومینیومی در ابعاد باریکتر به یکدیگر بپیوندند خواهند خورد و تشکیل یک پانل آلومینیومی با ضخامت مورد نیاز را بدهد  .
موارد مصرف پانل کامپوزیت فلزی:
۱-نمای بیرونی ساختمانها
۲-بازسازی منزل و  نمای ساختمانهای قدیمی و تغییر دکوراسیون
۳-اجرای دکوراسیون داخلی از جمله دیوارها، سقفها ، حمامها ، آشپزخانه ها و تراسها
۴-طراحی دکوراسیون داخی فروشگاهها
۵-تابلوهای تبلیغاتی ، سکوهای نمایش و لوح های اطلاعاتی
۶-مواد صنعتی و مواد مورد مصرف در ماشینها و قایقها
۷-دیوارکوب ها و سقف کوب های تونل ها
ویژگی ها :
پایداری فوق العاده در برابر شرایط گوناگون آب و هوائی
پایداری بالا در برابر پوسته شدن رنگ و مسطح بودن پوشش
سبکی و پردازش ساده
خصوصیات ضد حریق ممتاز
پایداری در برابر جدانشدن لایه ها از یکدیگر
سادگی نگهداری
پایداری در برابر ضربه
ساندویچ پانل دکوراتیو و خانه های پیش ساخته
خصوصیات
-سبکی وزن بالا ۵ کیلوگرم برمترمربع ( ایمنی در برابر زلزله و کاهش بار مرده ساختمان
-عایق حرارتی و صوتی مناسب
-سرعت بالا در اجراء
-تنوع و زیبایی در طرح و رنگ
-دوام و عمر طولانی
کاربرد
ساندویچ پانلهای دکوراتیو به دلیل طرحهای متنوع و مقاومت بالا در رنگ انتخاب مناسبی برای پوشش موارد ذیل می باشد :
-نمای ساختمان
-خانه های پیش ساخته و کانکس
-دکوراسیون داخلی ( دیوار – پارتیشن – سقف کاذب )
-بازسازی منزل و  ساختمانهای قدیمی
ساندویچ پانل صنعتی ، کانکس و سردخانه
ساختار
ورق گالوانیزه رنگی به ضخامت ۰٫۵ میلیمتر
فوم از جنس پلی پورتال با دانسیته معادل ۴۰ کیلوگرم بر مترمکعب
ورق گالوانیزه رنگی به ضخامت ۰٫۵ میلیمتر
خصوصیات
-تحمل بار
-عایق در برابر صدا
-سبکی وزن و مقاوم در برابر زلزله
-عایق در برابر رطوبت
-عایق در برابر سرما و گرما ( جلوگیری از پرت حرارت و برودت )
-غیر قابل اشتعال ( دیرسوز )
-نصب سریع و آسان
-قابل شستشو و بهداشتی
کاربرد
با توجه به ویژگی های ساندویچ پانلهای صنعتی مانند سبک بودن ، مقاومت در برابر زلزله ، عایق بودن در برابر سرما و گرما و صوت و گرد و غبار و … به بهترین نحو قابلیت استفاده در موارد ذیل را داراست :
-دیوار و سقف کارخانجات و ساختمانهای صنعتی
-ساخت سوله های صنعتی
-ساخت انواع سردخانه ها
-کانکسهای ثابت و متحرک
-ساخت انبار و سیلو
-ساخت کانتینرهای حمل و نقل
-سقف آلاچیق
آشنایی با کامپوزیتها
در کاربردهای مهندسی، اغلب به تلفیق خواص مواد نیاز است. به عنوان مثال در صنایع هوافضا، کاربردهای زیر آبی، حمل و نقل و امثال آنها، امکان استفاده از یک نوع ماده که همه خواص مورد نظر را فراهم نماید، وجود ندارد. از آنجا که نمی توان مادهای یافت که همه خواص مورد نظر را دارا باشد، باید به دنبال چارهای دیگر بود. کلید این مشکل ، استفاده از کامپوزیت ها می باشد . کامپوزیت ها موادی چند جزئی می باشد که خواص آنها در مجموع از هرکدام از اجزاء بهتر خواهد بود .ضمن آنکه اجزای مختلف، کارایی یکدیگر را بهبود  می دهد .
۱ فاز تقویت کننده که درون ماتریس پخش شده است.
۲ فاز ماتریس که فاز دیگر را در بر میگیرد و یک پلیمر گرماسخت یا گرما نرم می باشد که گاهی قبل از سخت شدن آنرا رزین  می کند .

خواص کامپوزیتها به عوامل مختلفی از قبیل نوع مواد تشکیل دهنده و ترکیب درصد آنها، شکل و آرایش تقویت کننده و اتصال دو جزء به یکدیگر بستگی دارد.از نظر فنی، کامپوزیتهای لیفی، مهمترین نوع کامپوزیتها می باشند که خود به دو دسته الیاف کوتاه و بلند تقسیم  می گردد .

  الیاف می بایست استحکام کششی بسیار بالایی داشته، خواص لیف آن (در قطر کم) از خواص توده ماده بالاتر باشد. در واقع قسمت اعظم نیرو توسط الیاف تحمل خواهد شد  و ماتریس پلیمری در واقع ضمن حفاظت الیاف از صدمات فیزیکی و شیمیایی، کار انتقال نیرو به الیاف را انجام میدهد. ضمناَ ماتریس الیاف را به مانند یک چسب کنار هم نگه خواهد داشت  واز ترک خوردن جلوگیری می کند . مدول ماتریس پلیمری باید از الیاف پایین تر باشد و اتصال قوی بین الیاف و ماتریس بوجود بیاورد. خواص کامپوزیت بستگی زیادی به خواص الیاف و پلیمر و نیز جهت و طول الیاف و کیفیت اتصال رزین و الیاف دارد. اگر الیاف از یک حدی که طول بحرانی نامیده میشود، کوتاهتر باشند، نمیتوانند حداکثر نقش تقویت کنندگی خود را ایفا نمایند.

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top