طراحی فضای باز با کیفیت

یكی از مهمترین مباحث حرفه ای در معماری ، طراحی فضاهای باز با كیفیت بالا برای پاسخگویی به نیازها و انتظارات افراد در نظر گرفته می شود  . این فضاهای باز از باغهای مسکونی با مقیاس کوچکتر ، که توسط تعداد معینی از افراد استفاده می شود ، تا پارک های بزرگ شهری ، که توسط افراد با گروه های سنی مختلف و توده های شلوغ استفاده می شود ، متفاوت است  و با توجه به نیاز هایی که افراد از فضای محوطه دارند طراحی و ساخته می شود . پس لازم است که در هنگام طراحی فضاهایی برای افراد مختلف ، از نیازها و انتظارات افراد به خوبی آگاه باشیم.

کودکان بخش قابل توجهی از کاربران را در فضاهای آزاد شهری تشکیل می دهند . از آنجا که زمان کودکان ، در حین توسعه در فضاهای آزاد با بازی صرف می شود ، از نظر جنبه های اجتماعی جسمی ، عاطفی و شناختی بسیار مهم و ضروری می باشد . عناصر ، امکانات و کیفیت یک فضا نیز بر کیفیت بازی تأثیر زیادی می گذارد . وقتی اهمیت بازی برای کودکان در نظر گرفته می شود ، طراحی فضاهای باز برای کودکان به یک موضوع بسیار مهم تبدیل می شود .

طراحی محوطه

محوطه سازی و طراحی حیاط

امروزه به دلیل تنوع فرصت های شغلی و اجتماعی که به مردم ارائه می شود ، شهرها شلوغ می شوند . به دلیل افزایش تراکم جمعیت و ساخت و سازهای فزاینده ، فضاهای باز که کودکان می توانند از آنها استفاده کنند رو به کاهش است . در این زمینه ، معرفی فضاهای بازی جدید و جایگزین و گزینه های بازی راه حلی مناسب است . این بسیار مهم است که مناطق بازی طراحی شده باید برای پاسخگویی به نیازها و خواسته های کودکان ساخته شود و بادر نظر گرفتن فضای بازی های امروزی طراحی در نظر گرفته شود .

در این مرحله موضوع از نظر طراحی منظر ، کودکان و بافت شهری مورد بحث قرار خواهد گرفت . ابتدا به تعریف کلی از طراحی منظر ، علاقه ها و مکان مناطق بازی کودکان در بین آنها متمرکز می شود . دوم ، به مفهوم بازی ، ارتباط کودک با محیط خود ، فضاهای باز ، مناطق طبیعی و اهمیت آنها ، تفاوت های ادراک محیطی کودکان و بزرگسالان اشاره خواهد شد. در مورد نیازها و انتظارات کودکان در فضاهای آزاد شهری نیز بحث خواهد شد .

طراحی منظره

“منظره” از کلمه فرانسوی “paysage” سرچشمه گرفته است که به معنی مناظر است. امروزه این کلمه معنای گسترده تر و عمیق تری را در بر می گیرد. در حالی که در دوره قرون وسطی ، در بیشتر زبانهای آلمانی از “منظره” به عنوان مترادف “منطقه” و “قلمرو” استفاده می شد ، از آغاز قرن پانزدهم ، منظره به یک ژانر تصویری بدل شد. استفاده از منظره به عنوان یک اصطلاح در علم نسبتاً جدید است. امروزه چشم انداز نه تنها به پدیده ای گفته می شود كه با روشهای علمی توصیف و تحلیل شده است ، بلكه یك تجربه ذهنی است كه دارای منظر ، زیبایی شناختی ، هنری و وجودی است.

طراحی فرایند خلاقانه برای پاسخ به شرایط و تمرکز معنی است . و طراحی منظر ، ایجاد مناظر پاسخگو ، برانگیز ، معنی دار ، پایدار و احیا کننده است. به عبارت دیگر ، “طراحی منظر ، هنر و دانش سازماندهی و غنی سازی فضای بیرونی از طریق قرار دادن گیاهان و سازه ها در مناسبات مطلوب و مفید با محیط طبیعی است .

محوطه سازی

طراحی محوطه

یک طراح باید در طراحی ها زیبایی شناسی را در نظر بگیرد و همزمان عملکرد مناسب هم داشته باشد. از آنجایی که در طراحی کیفیت نمی تواند بدون زیبایی همراه باشد به خصوص ، هنگامی که منطقه برای کودکان طراحی می شود زیبایی بسیار مورد اهمیت قرار دارد  اماعملکرد مهم تر است.  کودکان محیط را با ویژگیهای عملکردی آن ارزیابی می کنند تا ویژگیهای زیبایی شناختی آن. هدف از طراحی منظر ایجاد فضاهای واجد شرایط در مناطق باز برای افراد است. مناطق باز که مورد علاقه طراحی منظره باشد ممکن است شهری یا روستایی و خصوصی یا عمومی باشد.

فضاهای زیادی وجود دارد که دارای کاربری های مختلفی است  که می تواند موضوع طراحی منظر شهری باشد. برخی از آنها ممکن است به عنوان میادین شهری ، باغهای عمومی ، زمین بازی ، مناطق باز موسسات دولتی از جمله آموزش ، بهداشت و … در نظر گرفته شوند.

طراحی حیاط

طراحی حیاط هر یک از این فضاها با توجه به کاربران و مکان های شان ، به فعالیت های مختلف نیاز دارند. در بین این فضاها ، مناطق بازی کودکان دارای جایگاه مهمی هستند زیرا بازی در مناطق باز در دوره کودکی برای رشد سالم کودکان بسیار مهم است

در هنگام طراحی مکان برای افراد ، اولین نکته لازم این است که کاربران این مکان ها را بشناسید. از این طریق می توان نیازها و انتظارات کاربر را تعیین کرد. مکانهایی برای رفع این نیازها توسط کاربران ترجیح داده شده و مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین ، طراحی برای کودکان مستلزم شناخت کودک ، درک اهمیت و ضرورت بازی برای کودک و دانستن فعالیتهایی است که کودکان بخصوص در مناطق عمومی می خواهند انجام دهند.

محوطه سازی

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top