لابی هر ساختمان از جمله فضاهایی ست که افراد مختلف مدت زمانی را در این مکان به انتظار مینشینند. لابی نقطه مشترک مجتمع ها و برج های مسکونی و تجاری بشمار می آید . امروزه برای آپارتمان هایی که تعداد واحدهای آن زیاد است نیز لابی در نظر گرفته میشود . لابی اصولا در قسمت ورودی ساختمان و در طبقه ی همکف در نظر گرفته می شود , جایی که افراد در بدو ورود به ساختمان وارد آن میشوند.

بخش نگهبانی

به دلیل بالا بودن تعداد رفت و آمد افراد ساکن در مجتمع های بزرگ ،  در قسمت ورودی ساختمان مکانی برای نگهبانی در نظر گرفته می شود . بخش نگهبانی امنیت ساکنین را در ۲۴ ساعت شبانه روز تامین میکند. بخش نگهبانی متشکل از یک پیشخوان, میز, صندلی و امکاناتی برای ارتباط با ساکنین واحدها است و با در نظر گرفتن فضایی که برای بخش نگهبانی در نظر گرفته شده است ، نگهبانی را طراحی می کنند .

قسمت نشیمن

لابی فضای است که افراد تازه وارد و افردای که در ساختمان ساخن نیستند مدتی را در این فضا منتظر می مانندپس این مکان باید از دکوراسیون  مناسب برخوردار باشد تا به محیطی کسل کننده برای افرادی که منتظر هستند تبدیل نشود. ورودی ساختمان به نوعی میزبان مهمانان ساختمان می باشد . لابی نه تنها فضایی برای انتظار  است بلکه نشانگر مهمان نوازی و معماری ساکنان و ساختمان می باشد . قسمت نشیمن فضایی در لابی است که با قرار دادن مبلمان, چند وسیله تزیینی و نورپردازی مکانی آرام برای مهمانان فراهم میکند.

مواردی که در طراحی لابی دارای اهمیت می باشد :

انتخاب کفپوش مناسب

لابی از جمله مکان های پر رفت آمد در ساختمان می باشد . به همین منظور کفپوشی که برای این مکان انتخاب میشود باید از استحکام بالایی برخوردار باشد . مناسب ترین کفپوش برای لابی ساختمان کفپوش سنگی می باشد . این کفپوش ها دوام و مقاومت بالایی در برابر ضربه و فرسایش دارند و در اثر رفت و آمد و اسباب کشی دچار آسیب نمیشوند. استفاده از کفپوش های سنگی با رنگ روشن بهترین گزینه برای پوشش کف لابیها به شمار می آید . بهتر است از سنگ های تیره در پوشش کف لابی استفاده نشود زیرا اثر کفش و گرد و غبار بر روی آن میماند.

در انتخاب دیوارپوش باید در ابتداابعاد فضای لابی را در نظر داشت  . اگر فضای لابی کوچک است و در هنگام حمل و نقل احتمال برخورد وسایل منزل به دیوارهای اطراف وجود دارد , باید از مصالح مقاوم از جمله سنگ و چوب برای پوشش دیوار استفاده شود. در صورتی که لابی فضای بزرگی دارد میتوان از کاغذ دیواری و یا رنگ به عنوان دیوارپوش استفاده کرد . در انتخاب رنگ مصالح ساختمانی باید به نور , ترکیب رنگ ها و تناسب آنها با کفپوش هماهنگی مناسب ایجادشود.

نورپردازی در فضای لابی

یک نورپردازی مناسب در فضای لابی باعث زیباتر جلوه دادن این فضا و روشنایی ایده آل فضای لابی می شود . برای نورپردازی میتوان از لوسترهای بلند و کوتاه, آباژورهای بلند, لامپ های هالوژن و… کمک گرفت . اگر در فضای لابی وسایل دکوراتیو تعبیه شود انعکاس نور در این فضا بیشتر خواهد شد و لابی به محیطی شیک با نورپردازی ایده آل تبدیل میشود.

پوشش سقف لابی

در طراحی سقف لابی میتوان از انواع سقف های دکوراتیو از جمله سقف های کناف استفاده کرد. انواع سبک های مدرن و کلاسیک قابل اجرا بر روی سقف لابی میباشند. اساسی ترین نکته که در طراحی سقف لابی باید مورد توجه قرار گیرد نورپردازی ست. نورپردازی نمای سقف را زیباتر و جذاب تر نشان میدهد.

 

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top