فضاهای عمومی ساختمان، نشانه ای از موقعیت و سبک زندگی ساکنان می باشد . طراحی داخلی فضا و دکوراسیون محیط‌های عمومی و مشترک مانند لابی ساختمان ها  اهمیت زیادی دارد . لابی ها عموما با سقف های بلند و در طبقه همکف ساختمان در نظر گرفته می شود لابی اولین فضایی در ساختمان است که از آن عبور خواهد شد پس طراحی فضای لابی از اهمیت ویژه ای برخور دار خواهد بود . بخش های اصلی لابی شامل نگهبانی و نشیمن است که هر کدام از آنها طراحی مربوط به خود را دارد و این طراحی کمک می کند تا فضای دلنشین تری داشته باشیم .

دکوراسیون ورودی

ورودی ساختمان باید حس دعوت کنندگی رابه افراد القا کند  . لابی تنها یک فضای انتظاردر ساختمان نیست  بلکه مقدمه ای از معماری و مهمان نوازی و خانه ی شماستبخش نشیمن، فضایی در لابی است که با قرار دادن ترکیبی از مبل یا صندلی و میز، شبیه اتاق‌ نشیمن ، به نشستن افراد اختصاص پیدا می کند . از این فضا به عنوان محل انتظار میهمانان و یا جلسات کوتاه روزانه و ساکنین استفاده می شود جلساتی که ساکنان می خواهد  وارد فضای داخلی و خصوصی ایشان نباشد . استفاده از چند وسیله تزئینی و نورپردازی مناسب ، حس فضایی درلابی را تقویت می کند .

از آنجا که تعداد ساکنین آپارتمان ها و مجتمع‌ ها زیاد است و رفت و آمد هم به تبع زیاد می شود .  بنابراین حفظ امنیت ساکنین اهمیت زیادی دارد پس باید ، به صورت شبانه‌روزی افرادی در این فضا حضور داشته با می شوند که در قسمت نگهبانی لابی مستقر شده و عبور و مرور افراد را کنترل خواهد کرد . این قسمت از لابی شامل یک پیشخوان و یا میز و صندلی و همچنین امکانات مخابراتی برای برقراری ارتباط با تک‌تک افراد و واحدهای ساختمان می باشد . طراحی چنین فضایی باید شاخص در نظر گرفته شود  تا در بدو ورود بتوان آن را تشخیص داد . این کار کمک می کند تا کسانی که برای کسب اطلاعات به نگهبان احتیاج دارند به راحتی بتوانند دسترسی داشته باشد .

دکوراسیون لابی

لابی محل  رفت و آمد ساکنین می باشد ،  انتخاب کف پوش مناسب و محکم بودن کف پوش برای لابی یکی از نکات مهم برای طراحی لابی می باشد که باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم. کف پوش‌های سنگی می تواند بهترین انتخاب برای این فضا ها باشد . این کف پوش هم در مقابل ضربه‌هایی که از اسباب‌کشی و حمل باررخ می دهد ، صدمه نمی‌بیند و هم به راحتی تمیز می‌ گردد . در فضاهایی که بزرگ هستند بهتر است که از رنگ های تیره برای کف پوش ها استفاده نشود زیرا  اثر کفش افراد و  گرد و غبارهای موجود در هوا همیشه این فضا را روی سطح سنگ ایجاد می‌کند و ظاهر آن را کثیف می کند . از فرش‌های ماشینی ، گلیم و گبه و کف پوش های پرز داربرای کفپوش لابی نباید استفاده کرد .

برای انتخاب دیوار پوش ها  ،‌ باید به اندازه  فضای لابی توجه ویژه شود  . اگر وسعت فضازیاد باشد و در هنگام حمل و نقل اثاثیه و بار احتمال برخورد با دیوار وجود نداشته باشد ، می توان برای دیوارها از رنگ روغنی یا کاغذ‌ دیواری‌های  متنوع استفاده کنیم ، تنوعی لازم را در فضا ایجاد خواهیم کرد . کاغذ دیواری کمک می کند تا علاوه بر ایجاد زیبایی ظاهری، وسعت و نور محیط هم افزایش یابد . ولی اگر لابی کوچک باشد ، بهتر است دیوارهای محیط را نیز با مصالح مقاوم تر مانند سنگ و یا پوشش های چوبی پوشیده شود  و حتی وسایل دکوری هم محدود شود . انتخاب رنگ برای دیوار پوش ها بهتر است با در نظر داشتن اندازه فضا انتخاب شود  .

طراحی سقف در لابی ساختمان های بزرگ باید به نوعی در نظر گرفته شود که در خور مقیاس فضا و سبک دکوراسیون آن باشد. فضاهای مدرن میزبان مناسبی برای تزئینات زیاد در فضای لابی نیستند . انتخاب لوستر و ابعاد مناسب آن نیز به این در مجلل بودن فضای لابی کمک می کند . یکی دیگر از نکات مهم در طراحی سقف نورپردازی فضای لابی می باشد که می تواند در طراحی فضا کمک کننده باشد .

لابی هم مثل هر فضای دیگر ، با یک نورپردازی مناسب ، جدا از موضوع روشنایی ، جلوه زیبا و متفاوتی پیدا می‌کند، برای نورپردازی این محیط‌ها با توجه به کاربردهای مختلفی که دارند، به دو نوع نورپردازی نیاز دارد ، یکی نورپردازی فضای نشیمن و پیشخوان و دیگری نورپردازی دکوراتیو. برای نورپردازی فضای نشیمن می‌توانیم از لوسترهای آویزی یا سقفی، هالوژن‌های توکار، لوسترها و چراغ‌های دیوارکوب، آباژور و یا انواع چراغ‌های رومیز و یا پایه بلند ایستاده، استفاده شود و در شرایطی که دیوارکوب‌ها و یا لوازم تزئینی دیگر در محیط وجود دارد ، نورپردازی آن‌ها، جلوه‌ای مناسبی در فضای داخلی به وجود می آورد .

طراحی لابی

اگر فضای لابی، راهروها و یا مکان‌های موجود تا آسانسور و پله، به هنگام روز از نور کافی برخوردار باشد، می‌توانیم از گیاهان طبیعی برای مطبوع شدن فضا استفاده کنیم. بعضی از طراحان و معماران طراحی لابی را به صورت فضایی نیمه باز انجام می دهند تا بتوانند با بهره گیری از نور طبیعی بر زیبایی فضای لابی هم اضافه شود .

در ‌صورت عدم وجود نور طبیعی هم می توانیم از گل ها و گیاهان آپارتمانی که در شرایط نور کم کمک بگیریم . این گیاهان به دلیل مقیاس فضا باید اغلب قامت و ابعادی بلند و بزرگ داشته باشند تا بتوانند با محیط تناسب لازم را ایجاد کنند .

 حضور آباژورها، تابلوهای هنری، و مجسمه ها می توانند به عنوان وسایل دکوری به زیباتر شدن فضای لابی ساختمان ها کمک کند . این وسایل باید متناسب با سلیقه ساکنان و دکوراسیون فضای داخلی در نظر گرفته شود . باید دقت لازم را داشته باشیم تا مکان مناسب برای هر یک از وسایل را با توجه به فضای عبور و مرور انتخاب کرد . وسایل دکوری نباید موجب ناراحتی و ایجاد خلل در رفت و آمد ساکنین شود.

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top