برای بسیاری از افراد خصوصا خانم ها یک از مهمترین و کاربردی ترین فضای داخلی آشپزخانه می باشد . آشپزخانه ها فضاهایی کاربردی هستند که هدف خاصی برای هر قسمت از طراحی آن در نظر گرفته می شود .

در بسیاری از طراحی های داخلی فضای آشپزخانه ها ، علاوه بر پخت و پز فضای برای صرف غذا هم در نظر گرفته می شود البته این فضا متناسب با اندازه ی آشپزخانه، اافراد خانواده ها در نظر گرفته می شود .درک غیر صحیح از طراحی اصولی آشپزخانه اشتباهات زیادی به وجود می آید . به عنوان مثال صرف غذا در آشپزخانه نیازمند میز و صندلی می باشد که این امر باعث می شود تا در فضاهای کوچک ، دیوار بین آشپزخانه و پذیرایی را حذف کنیم و یک میز و چند صندلی جای آن داده می شود .

 

عنصری که در طراحی کابینت های فضای آشپزخانه بسیار پر اهمیت است و در صورت آشنایی و شناخت این عناصر می توانید یک آشپزخانه اصولی و کاربردی و زیبا داشت باشیم .

حرکتهای افقی مثل کابینت های زمینی و دیواری و چیدمان کاشی از مواردی است که بسیار کمک کننده می باشند .

اگر در طراحی به حرکت های افقی توجه کنیم  وبر کشیده تر شدن فضای افقی اهمیت ویژه بدهیم ، فضای داخل آشپزخانه را بزرگتر جلوه میدهیم. این شیوه طراحی برای فضاهای کم عرض بسیار کمک کننده است

حرکت های عمودی در کابینت ها ، کاشی ها و ویترین هادر طراحی کابینت ها و آشپزخانه ها بسیار موثر است .با تاکید بر ارتفاع عناصر عمودی، بلندتر و باریکتر دیده می شودوارتفاع کم یک فضای کوتاه را جبران نمود.

اگر جنس کفپوش آشپزخانه از جنس دیوارهای بین کابینتی باشد و با آن هماهنگی داشته باشد به این معنی است که کابینت ها از بقیه فضا جدا هستند و اما اگر کف آشپزخانه از جنس صفحه کابینت باشد. هماهنگی بیشتری بین اطاق و کابینت به ارمغان می آورد .

 

از دیوارهای خالی آشپزخانه می شود برای آویزان کردن لوازم دکوری مثله ظروف قدیمی و متنوع که هماهنگی لازم را با سبک انتخاب شده داشته باشد در نظر بگیریم ، یا با رنگ کردن آن با یک رنگ متفاوت و یا تزئین آن با یک متریال از نوعی که در آشپزخانه استفاده نشده است .  در واقع دیوار بهترین سطح برای ایجاد تنوع در طرح به حساب می آید و تنوع یکی از شیوه های مهم  در طراحی فضا های مختلف به شمار می آید .

علاوه بر انتخاب صحیح متریال ، رنگ و اندازه ی کابینت ها ، انتخاب صفحه رویه نیز از اهمیت  ویژه ای برخوردار است. انتخاب صفحات رویه کابینت ها هم از مهمترین مواردی است که نیازمند شناخت کافی از متریال ، کیفیت و قیمت این عناصر می باشد . کانتر ها از فضاهایی می باشد که بسیاری از کار های روز مره آشپزخانه را در این فضا انجام می دهند پس انتخاب دقیق و مناسب کانتر برای آشپزخانه ها هم جز مواردی است که باید به آن توجه لازم را داشت .

کانترهای چوبی

کانترهای گرانیتی

کانترهای اکریلیک

سنگ های فشرده(سرامیکی) از جمله کانتر های موجود در بازار هستند که در طراحی های کابینت آشپزخانه از آن ها می توان کمک گرفت .

انتخاب رنگ در آشپزخانه با سه موضوع اصلی ارتباط مستقیم دارد :

۱) تناسب رنگ با لوازم آشپزخانه وهمچنین سایه های استفاده شده در آشپزخانه در سایر فضای داخلی .

۲) هر سبک طراحی دارای یک سری رنگهای مختص به خود می باشد که به غیر از آنها رنگهای دیگر هماهنگی لازم را نخواهند داشت.

۳) رنگ هایی که مورد علاقه افراد خانواده و ساکنین خانه می باشد از مواردی است که انتخاب آنه فضایی جذاب برای آشپزخانه ها به وجود می آورد .

نور از مواردی است کمک می کند تا فضایی دلنشین و گرم و جذاب برای افراد خانواده داشته باشیم  ، هرچه محیط پر نور تر و روشن تر باشد هم جذاب تر است و هم روحیه افراد تاثیر بهتری دارد. در نظر داشته باشید که نور طبیعی به مراتب زیباتر از نور مصنوعی است و با وجود قوانین فعلی شهرسازی که آشپزخانه باید حتما از نور مستقیم برخوردار باشد، پس بهتر است بیشترین استفاده ممکن را از نور طبیعی در فضا داشته باشیم .

انتخاب درست لوازم  موجود در آشپزخانه ، مانند یخچال ، گاز، ماکروویو، ماشین ظرفشویی و لباس شویی می تواند هماهنگی لازم را با مابقی طرح آشپزخانه ایجاد کند.

بافت اجناس در طراحیفضای داخلی آشپزخانه اهمیت ویژه  ای  ایجاد می کند . یک کاشی هم میتواند براق و درخشان باشد و هم میتواند ساختارش زبر و تیره در نظر گرفته شود . بافت و ساختار اجناس هم می تواند هماهنگی لازم را در فضای آشپز خانه ایجاد کند.

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top