رنگ ها از المان های تاثیرگذار در حوزه طراحی داخلی و همچنین فضا سازی ها می باشد . در فرهنگ هر قومیت و ملتی رنگ ها نما دهای مختلف و معانی متفاوتی خواهند داشت ،  در این بخش از سایت گروه مهندسین معمار بادگیر به معرفی رنگ های سنتی در دکوراسیون داخلی در زمان های مختلف می پردازیم . با ما همراه باشید :

رنگها

 رنگ از افزایش و کاهش نور ها در فضاهای مختلف  به دست می آید و نشان دهندۀ افزونی است که ارتباطی ذاتی با یگانگی خواهد داشت . ازدیدگاه طراحان و از دید فرهنگی که در ایران باستان وجود داشته است  ، رنگ سفید را نماد وجود مطلق و رنگ سیاه  را نماد اصلی تعالی و فرا وجودی می باشد و رنگی است که استواری و ابهت را در بطن  خواهد داشت .

رنگ‌های آبی، فیروزه ای و طلایی ، در نقش و نگارگری ایرانی، جلوه هایی از معانی باطنی جاری در نهان رنگ ها می باشند .رنگ ها در قرآن نیز مورد تامل و تعمق قرار گرفته است .  آیه ای که در آن رنگ زرد زرین ، عاملی برای شادی و فراخ خاطر افراد شناخته شده است . این آیه و همچنین احادیث و روایاتی  که بر معانی رنگ‌ها دلالت می‌ خواهند کرد، رنگ ها را عاملی مهم در جهت استفاده معنوی در جلوه‌های نگارگری معماری  در نظر گرفته شده  شده است  .

رنگ ها در کاشی های ایرانی

اهمیت و جایگاه رنگ در معماری ایرانی

 اهمیت و جایگاه رنگ در معماری ایرانی  مورد توجه و اهمیت بالایی قرار گرفته است . یکی از اصیل‌ترین رنگ‌های سطوح مختلف در هنر ایرانی، رنگ فیروزه ای به شمار می آید ، آبی لاجوردی نیز مرکز اصلی  می باشد  و دانشمندان آن را بیانگر بی کرانگی آسمان آرام و تفکر برانگیز  در سحرگاهان می دانستند .

بیرون مسجد ، بر سقف های گنبدی ،کاشی کاری ها بیشتر با آجرهایی به رنگ آبی پیوند  خورده می شود ، اما در سقف های درونی ، نقوش کاشی با سفیدی نقوش گچ بری  می شود   . که تضاد چشم گیری را با فضای پر نقش  و رنگ بیرون برقرار خواهد کرد و باعث می‌شود فضای داخلی یا معماری داخلی  در فضای مسجد بسیار آرامش بخشو حس پاکی را برای افراد به ارمغان بیاورد .

این حس قداست و پاکی ، از رنگ سفید فضا و از بی رنگی و بی نقشی سطوح داخلی سرچشمه  خواهد گرفت . زیرا رنگ سفید وقتی با نوعی خلوت، تفکر و سکوت همراه  می شود الهام بخش  بزرگی، پاکی ، اندیشه و بالندگی در فضا ها می شود  . در نظر داشته باشید که  بیشترین قسمت سطوح کاشی کاری‌ها با رنگ‌های سردی مثل  زنگاری ها، فیروزه  ای‌ها و لاجوردی‌ها پوشانده شده است .

 

رنگ ها در طراحی داخلی مساجد رنگ آبی

رنگ لاجوردی و رنگ‌های آبی فام عمقی  دارد که آدمی را به بی نهایت و به جهانی خیالی و دست نیافتنی خواهد برد . آبی، گستردگی و وسعت آسمان پهناور را برای افراد به یاد خواهد آورد . این رنگ  نشانه صلح و رنگ معصومیت و بی گناهی  در خیلی از فرهنگ ها شناخته می شود . نور آبی در طراحی داخلی آرامش بخش است و حس ارامش را به افراد می بخشد .

آبی همواره متوجه درون است و جنبه‌های گوناگون روح آدمی را نشان  خواهد داد  . در معماری سنتی ایران بسیار بکار گرفته شده است رنگ آبی  رنگ در فکر و روح انسان می باشد  و با روان  افراد پیوند خواهد خورد . در بسیاری از طراحی های داخلی و همچنین مساجد از کاشی های آبی فیروزه ای استفاده می شدند تا حس آرامش و همچنین زیبایی هماهنگ با خلق و خوی ایرانی ها را برای فضا هایی که در اختیار دارند به ارمغان آورده است .

 

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top