هر یک ازالمان هایی که در طراحی فضا ها آموزشی دارای اهمیت است را باید در طراحی های در نظر بگیرید . در نظر داشته باشید که علاوه بر طراحی نور و در نظر گرفتن هوای مطبوع و همچنین در نظر داشتن رنگ مناسب برای فضا های اداری از مواردی است که دارای اهمیت بالایی در طراحی فضای آموزشی می باشد در این بخش به معرفی رنگ مناسب برای فضا ها می پردازیم . با گروه مهندسین معمار بادگیر همراه باشید :

هر کدام از رنگ ها ، داراي حس و کاربرد خاص خود در هر محدوده می باشد ،اما برخي از آنها از لحاظ مسائل تربيتي و آموزشي بسیار پر اهمیت تر می باشد .

 رنگها :

يكي از آنها، رنگ زرد می باشد . اين رنگ، برخلاف انتظار از لحاظ مسائل تربيتي و استفاده از آن در اماكن آموزشي و پرورشي دارای اهمیت زیادی می باشد . رنگ زرد يك نوع حالت تحريك كننده ذهني و هوشي می باشد  كه موجب تقويت فكر افراد مي‌شود. رنگ زردي كه به مقدار كمي آبي داشته باشد (مايل به سبز) آن قسمت از مغز را كه حالت جهش فكري دارد، تحريك مي‌كند و باعث افزايش حضور ذهن در افراد مي‌ شود .

آنچه  در جهت طراحي و انتخاب رنگ  اماكن آموزشي انجام شده ، تنها استفاده از يك رنگ براي تمام قسمتهاي مختلف يك مدرسه بوده می باشد  و اما تنوع رنگی درهر يك از ديوارها در يك كلاس درس می تواند فضایی پر تنوع و جذاب برای افراد به وجود بیاورد . در كلاس هايي كه دانش‌آموزان در یک جهت می نشینند ، انتخاب رنگ ها برای دیوار جلویی و در نظر گرفتن تنوع رنگی برای این دیوار داری اهمیت بیشتری است تا دیوارهای که در معرض دید دانش آموزان نیستند .

این امر کمک می کند تا حد زیادی تاثیر گذار باشد این امر در رده ای سنی مختلف در مدارس رنگ های مرتبط با سن که برای افراد خوش آیند است در نظر بگیریم این رنگ های ابزار هایی هستند که کمک می کند تا دانش آموزان خستگی نداشته باشند و با دیدن رنگ های مختلف در فضا های آموزشی احساس تنوع را داشته باشند .

طراحی فضای آموزشی

استفاده از رنگ محيط آمفي‌ تئاثر، كتابخانه، سالن غذاخوري، سالن ورزش و … بايد با رنگ كلاسها متفاوت باشد. بهتر است در انتخاب رنگ آن قسمت ار زنگهايي استفاده شود كه طول موج بالايي دارند. به عنوان مثال براي كتابخانه‌ها مي‌توان از زرد كمرنگ يا سبز روشن كه آرامش و تمركز و افزايش مي‌دهد، استفاده كرد. حتي در اتاقها بايد يكي دو درجه نسبت به ديوارها، رنگ تیره تر نسبت به سایر فضا ها نتخاب کرد . مانتوهايي كه رنگ متمايل به تيره مثل سبز يشمي برای لباس های فرم انتخاب می گردد  ، چون طول موج متوسطي دارند، آسیب زا نیستند .

چرا كه مانتو با رنگ طول موج بالا در طول مدت حس خسته کنندگی را برای محیط القا می کنند و به رنگي با طول موج پايين تنبلی را تبديل مي‌ گردد . رنگهاي با طول موج متوسط برای لباس های فرم مناسب تر است . براي گروههاي مختلف سني در محيط مدرسه، رنگهاي خاصي مناسب است. به عبارت ديگر، هر گروه سني رنگ خاصي مناسب تر است . برای گروه سني ۹ و ۱۰ ساله رنگهاي خاكستري، قهوه‌اي تيره، سياه، سبز روشن و آبي رنگ مناسبی نیست  و رنگهاي قرمز نارنجي و سبز  آبي را هم با روحیات و هم از نظر روانشناسی دارای اهمیت ویژه ای است  گروه سني ۱۱ تا ۱۲ ساله از رنگهاي برفام (سياه، سفيد، خاكستري) زيتوني و بنفش را دوست ندارند پس در انتخاب رنگ برای این رده سنی با دقت عمل ، انتخاب کنید  .

رنگ مناسب برای گروه سنی مختلف :

رنگ  مناسب برای گروه سني ۱۳ تا ۱۴ ساله، آبي و نارنجي می باشد . دركنار نقش رنگ در محيطهاي آموزشي، مي‌توان به يادگيري از طريق هنرهاي بصري و عملي، اشاره كرد كه موجب ارتباطات قوي‌تر و تازه‌تري در مغز ياد گيرنده  اشاره داشت . موسيقي، نقاشي و ساير هنرها در اماكن آموزش و پرورش، براي يادگيري بسیار تاثیر گذار است  استفاده از رنگهاي پيانويي و گوش نواز به جاي زنگهاي قديمي كه اكثراً باعث تشنج اعصاب مي‌شوند، بسيار مؤثر خواهد بود .

پخش نوارهاي موسيقي ملايم در طول مدت زنگهاي تفريح، موجب تمركز و آرامش دانش آموزان شده و آنها را از نظر ذهني براي ساعت جديد درسي آماده مي‌كند. همچنين قرار دادن گلدان‌هاي گل در طراحی راهروها  سایر فضا های مدارس و مراکز آموزشی و حتي در كلاسها، باعث انبساط خاطر، شاداب شدن آن محیط می گردد و محيط درس و كلاس را براي يادگيري هر چه بيشتر خوشايندتر مي‌ کند  و آنان را به حضور در مدرسه و رغبت به فراگيري مطالب درسي تشویق می کند .

رنگ ها در محیط مدرسه

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top