پلان و نقشه استخرها

در معماری با نگاه نو ، و در طراحی فضاهای ویلایی به جنبه های تفریحی استخر ها توجه می شود و در فضای ویلایی از استخر ها استفاده می شود .  به طوری که استخرهای کم عمق با اشکال متفاوت و  متنوع و امکانات جانبی متعدد مانند جکوزی، حوضچه آبسرد، سونای خشک، سونای بخار و امکانات دیگری مانند آن ها طراحی و ساخته می شوند .

برای طراحی استخر ها به معیار هایی نیاز داریم که علاوه بر بهره وری لازم ، زیبایی متفاوت و سازگار با فضای ویلایی را داشته باشیم .

اولین نکته ای که در طراحی استخرها از دیدگاه معماری و سازه باید مدنظر قرار گیرد آن است که حتی ابعاد کوچک ترین استخرها نیز باید چندین برابر قد یک شناگر بالغ در نظر گرفته شود . به طوری که شنا کردن فرد حتی برای مسافتی کوتاه در آن امکان پذیر باشد.

بر همین اساس، حداقل اندازه توصیه شده برای طول و عرض استخرها به ترتیب ۶ متر درو ۴ متر با حداقل عمق ۱ است به عنوان یک  قانون کلی برای تامین شرایط آسایش افرادی که از فضای استخر استفاده می کنند ،  مساحت کاسه استخر بر اساس تعداد افرادی که قرار است به طور همزمان در آن شنا کنند به ازای هر نفر حداقل باید ۴.۵ مترمربع در نظر گرفته می شود .

به طور کلی طول استخرهای قهرمانی بر اساس مسافت بلند و مسافت کوتاه به ترتیب m(164ft)50 و m(82ft)25 در نظر گرفته می شود.

حداقل عمق این استخرها باید m1 باشد. هرچند که برای استخرهای با عرض بزرگ تر بهتر است حداقل عمق m(3.9ft) 1.2 رعایت شود.

عرض استخرهای قهرمانی برای شش مسیر مسابقه باید m(42.7ft)13 و برای هشت مسیر مسابقه باید m(3.9ft) 17 باشد.

لبه بر آمده بر روی جداره استخر

برای تمامی استخرهایی که عمق آن ها بیش از m(3.9ft)1.2 است برای استراحت شناگران در داخل استخر باید لبه های برآمده ای بر روی جداره داخلی استخرهاایجاد شود.

در مواردی که استخرها اکثرا برای مسابقات و آموزش های قهرمانی مورد استفاده قرار می گیرند، لبه استخرها در تمامی حاشیه ها باید به صورت بر آمده ساخته شود به طوری که شناگر قادر باشد دست خود را به آن ها بگیرد.

عایقکاری حرارتی استخر

گاهی برای به حداقل رساندن تلفات حرارتی، پوسته استخرهای شنا را عایق کاری می کنند. اما حقیقت امر آن است که تلفات گرمایی سطح آزاد آب استخر در مقایسه با تلفات گرمایی ناشی از جداره ها و کف استخر در مقایسه با تلفات گرمایی ناشی از جداره ها و کف کاسه استخر به اندازه ای زیاد است که عملا می توان از تلفات جداره و کف استخر صرف نظر کرد. البته در پروژه هایی که سطح آب زیر زمینی بالاست، مقدار تبادل حرارت آب از طریق جداره ها و کف استخر نیز افزایش می یابد. با این حال در کمتر پروژه ای این کار صورت می گیرد. چرا که با تحلیل اقتصادی پروژه مشخص خواهد شد هزینه ای که باید برای عایقکاری استخرپرداخت شود به مراتب بیشتر از هزینه مقدار ناچیز انرژی تلف شده از این طریق، حتی دردوره چندین ساله است.

کانال های آب حاشیه استخر

برای جمع آوری آبی که از داخل به حاشیه کاسه استخر می ریزد، کانال های آبی در حاشیه کاسه استخر در نظر گرفته می شود. در نظر گرفتن این کانال ها دراستخرهای سرپوشیده از آن جهت اهمیت دارد که در صورت عدم وجود این مجرا، احتمال نفوذ آب به ساختمان و کانال های هوایی که معمولا بر روی کف و دورتادور کاسه استخر امتداد می یابند افزایش می یابد.

عضویت در خبرنامه

شما می توانید با عضویت در خبرنامه ایمیلی ما، همواره از آخرین اخبار معماری ایران و جهان، اطلاع رسانی در خصوص نمایشگاه ها و همایش ها و مقالات و مطالب ما بهره مند گردید. برای این منظور کافی است آدرس ایمیل خود را در کادر پایین وارد کرده و ثبت نمایید.

اطلاعات تماس

  • iconتهرانپارس، خیابان رسالت، بین باقری و تیرانداز، روبروی پمپ بنزین رشید، ساختمان شاهین، واحد 6
  • icon info [at sign] badgir.info
  • icon77724010 – 021
  • icon77703318 – 021
  • icon شنبه – چهارشنبه : 8/30 صبح الی 17/30
    پنجشنبه : 9 صبح الی 13

موقعیت بادگیر روی نقشه

موقعیت بادگیر روی نقشه
Top